Felles mønstre
Klarer vi å etablere felles mønstre blir det lettere for en bruker som har gjort noe et sted å kjenne igjen og forstå hvordan det skal gjøres et annet sted. På den måten kan vi bidra til å inkludere flere digitalt. Det er også et av tiltakene i "Handlingsplanen for Økt inkludering i et digitalt samfunn, tiltak 26" ,der det står at vi skal jobbe for mer like interaksjonsmønstre på tvers.
Felles mønstre kan for eksempel bidra til at:
- Interaksjon og oppførsel på elementer blir gjenkjennelig på tvers.
- Plassering av sentrale elementer stemmer med brukerens forvetninger.
- Gjentagende brukeroppgaver oppleves gjenkjennelig.
I rapporten "Digital hele livet med bedre brukeropplevelse" er det funnet flere konkrete problemer med brukskvalitet som kan forbedres dersom vi samarbeider om å etablere like mønstre på tvers av offentlige tjenester. Vi kan samarbeide om mønstre selv om vi ikke bruker de samme tekniske komponentene eller designelementene.

Tverretatlig samarbeid
For å etablere felles mønstre på tvers har designsystem-teamene til Digdir, Nav, Skattetaten, Brønnøysundregistrene og Oslo kommune med flere, gått sammen om en tverretatlig arbeidsgruppe for å utarbeide felles retningslinjer for interaksjonsmønstre.
Vi samler innsikt fra egne organisasjoner, gjennomgår dette, identifiserer ulikheter og lander på en felles tilnærming gjennom jevnlige arbeidsmøter.
Mønstrene som er landet i fellesskap er publisert som artikler:
Planlagte mønstre
Mønstrene det er behov for å jobbe med på tvers dokumenteres i denne oversikten på Github. Det er hovedgruppen for mønster-samarbeidet som prioriterer hvilke mønstre som skal jobbes med og igangsetter arbeidsgrupper. Har du forslag til andre mønstre, er du velkommen til å opprette en ny diskusjonstråd. Vi setter også pris på alt av innsikt som deles i de ulike tema-trådene per mønster.
Bli med på samarbeidet
Alle som ønsker kan påvirke arbeidet gjennom åpne diskusjoner i Slack og Github. Ønsker du å være tettere på samarbeidet har vi også plass til flere i arbeidsgruppene. Ta kontakt (epost)!
