Hopp til hovedinnhold

Designprinsipper

21. mai 2023

Vi håper vi kan utvikle et sett med felles designprinsipper som kan brukes på tvers og som kontinuerlig videreutvikles og tilpasses i fellesskap. Det er viktig at vi utforsker og forstår helheten av offentlige tjenester sammen.

Hvilken opplevelse vil vi gi innbyggerne?

Vi må sammen definere hva som er en god brukeropplevelse for innbyggerne og hvordan vi best kan skape denne. Dette krever mer innsikt og samarbeid på tvers.

Eksempel på opplevelser vi ønsker at innbyggerne skal ha i møte med oss:

  • Her får jeg hjelp til å løse det jeg skal
  • Dette er enkelt og forståelig
  • Dette kjenner jeg igjen
  • Dette motiverer meg
  • Jeg blir inkludert

Designprinsipper som har blitt utviklet i arbeidet med Altinn:

  • Sett brukernes behov først
    Vi skal bruke innsikt om brukernes behov aktivt. Alle tjenester skal løse ekte problemer for brukerne. Vi skal ta beslutninger basert på undersøkelser og brukerinnsikt og data.

  • Skjul kompleksitet
    Vi skal lage enkle og tydelige tjenester. Vi skal unngå design, tekst, steg eller elementer som gjør det vanskelig for brukerne eller gir dem for stor kognitiv belastning. Tjenestene kan være komplekse på baksiden, men brukeren skal oppfatte dem som enkle og brukervennlige.

  • Skap helhet
    Vi skal jobbe for at innbyggerne får en helhetlig brukeropplevelse. Vi skal bruke konsekvent språk og samme gjenkjennbare komponenter på tvers av løsninger. Brukerne skal kjenne seg igjen, og slippe å lære seg noe nytt dersom de har gjort noe liknende et annet sted.

  • Lag et motiverende visuelt design
    Det visuelle designet skal gjøre brukerne trygge i dialogen med det offentlige og de skal oppleve at vi er vennlige. Vi skal designe enkle grensesnitt med tydelige interaksjonselementer og fargesterke illustrasjoner, slik at vi skaper en god atmosfære. Alle visuelle elementer som krever at brukeren gjør noe skal være tydelige.

  • Sørg for at tjenesten er tilgjengelig for alle
    Vi skal lage tjenester som inkluderer og som er tilgjengelige for alle. Alle tjenester skal oppfylle krav til universell utforming. Vi gjenbruker kvalitetssikrede komponenter for å gi brukerne best mulig tilgjengelighet.

Andre designprinsipper utarbeidet i offentlig sektor:

Utenfor Norge:

Andre relevante kilder:

Rediger denne siden på Github (åpnes i ny fane)